diumenge, 3 de novembre del 2013

Taller II, part 2: Activitats interactives

A la segona part del taller, he seleccionat i analitzat una gran diversitat de recursos per a la creació d’activitats interactives adients per a l’Educació Primària.

Nins gaudint i experimentant amb un ordenador

Aquí us deix un grapat de recursos que, personalment, m’han agradat molt:

·   ARDORA
Ardora és una aplicació informàtica per a docents, que permet crear els seus propis continguts web, d'una manera molt senzilla, sense tenir coneixements tècnics de disseny o programació web.
Amb Ardora es poden crear més de 45 tipus diferents d'activitats, mots encreuats, sopes de lletres, completar, panells gràfics, rellotges, etc, així com més de 10 tipus diferents de pàgines multimèdia: galeries, panoràmiques o zooms d'imatges, reproductors mp3 o flv, etc i set noves "pàgines per a servidor", anotacions i àlbum col·lectiu, línies de temps, pòster, xat, poster, sistema de comentaris i gestor d'arxius.
Ardora és gratuït i multilingüe.

·   CONSTRUCTOR
Constructor, una bona eina
Constructor és un poderós instrument de creació de continguts educatius digitals; es tracta d'una eina d'autor que es pot instal·lar en manera local o en un servidor, i té versions per a sistemes Debian (LinEx, Ubuntu, Max, Lliurex, Guadalinex, Molinux...) i Windows.
Permet afegir documents de tot tipus, crear presentacions d'imatges o generar enllaços a materials externs per al disseny d'estructures de navegació tan complexes com desitgi el professor-autor.
S’ha de descarregar.

·   JCLIC
JClic
JClic és una eina d'autor que permet al professorat crear amb facilitat recursos educatius digitals. L'àmplia base d'usuaris amb la qual explicava el seu antecessor, Clic, es veurà sens dubte ampliada ja que JClic permet crear major varietat d'activitats, compta amb noves funcionalitats i permet crear recursos la visualització dels quals no està restringida a cap sistema operatiu en particular.
El material pot ser utilitzat per qualsevol professor/a de forma autònoma i també pot servir de base per a la realització d'activitats de formació presencials, semipresencials i a distància, organitzades per qualsevol institució educativa.

·   eXeLEARNING
eXeLearning és una eina d'autor de codi obert per ajudar als docents en la creació i publicació de continguts web.
Els recursos elaborats amb eXe poden exportar-se en diferents formats: IMS, SCORM 1.2… També com a pàgines web navegables.
Està dispobible en castellà, català, euskera, galleg i anglès. Pots crear un compte o descarregar-te el programa.


·   CUADERNIA i EDUCAPLAY que, a continuació, explicaré detalladament.


Cuadernia

  • Nom de l’eina: Cuadernia
  • Forma d’execució: web o programa descarregat.
  • Modalitats d’accés i distribució dels continguts creats:
Cuadernia permet treballar 3 possibilitats respecte a la instal·lació de l’eina.
o   Pots accedir a la seva versió on-line i realitzar activitats des de la web. Aquest mètode no permet guardar quaderns, per això, hauràs d’exportar-los en format ZIP i guardar-los de forma local.
o   Versió instal·lable en local, és a dir, en el disc dur del nostre ordinador.
o   Versió USB que permet treballar en l’eina des d’una unitat externa de memòria USB.
Pel que fa la versió instal·lable Local i USB, és molt fàcil descarregar-lo gràcies a l’assistent d’instal·lació que és molt precís i clar.

  • Descripció de les prestacions i utilitats de l’eina:
Cuadernia és l'eina que la Conselleria d'Educació, Cultura i Esports de Castella-La Manxa posa a la disposició de la comunitat educativa per a la creació i difusió de materials educatius digitals.
Recurs Cuadernia
És una aplicació de creació de continguts educatius. Es poden crear quaderns digitals preparats per a la xarxa o per ser impresos a paper,
 i un panell d'eines molt intuïtiu i  de gran utilitat, oferint una veritable solució web, d'escriptori i d'impressió.
Cuadernia permet la creació de recursos digitals en  format SCORM 2004.
Amb Cuadernia es poden generar completes unitats didàctiques que poden contenir informació i activitats multimèdia, distribuïbles a través de la xarxa o en format zip per ser utilitzada com a suport per al professor en classe.
Tot consisteix a crear un quadern i inserir-li tantes pàgines com l'usuari estimi oportú per a la consecució.

  • Reflexió sobre les possibilitats i limitacions d’aquestes eines per a l’Educació Primària:
Cuadernia és un editor molt senzill d’utilitzar.
Beneficis per al professorat:
o   Procediment ràpid i senzill per a la creació de material digitals.
o   Per a qualsevol matèria i nivell educatiu.
o   Fàcil d’accés des d’entorns web, cd, xarxa interna del centre (WiFi), etc.
o   Visible des de qualsevol dispositiu amb navegador web (independent del Sistema Operatiu).
o   Facilita el treball col·laboratiu del professor.
o   Permet la fàcil publicació d’estudis i treballs.
o   Creació de “e-biblioteques”.

És recomanable descarregar-se el programa, doncs la versió Online té una sèrie de limitacions.

En un primer moment, vàrem elegir aquesta eina com a recurs per crear els nostres materials interactius. Després d’haver creat una activitat la vàrem guardar, no obstant, no va quedar registrada a Cuadernia i no l’hem poguda trobar ni recuperar.
Dies després hem intentat tornar accedir a l’activitat però no l’hem trobada. Suposem que és un problema accidental i en un parell de dies tornarà a estar arreglat.
Després d’aquests incidents, vàrem crear les nostres activitats interactives amb l’eina Educaplay.


Educaplay

  • Nom de l’eina: Educaplay
  • Forma d’execució: s’hi accedeix via web.
  • Modalitats d’accés i distribució dels continguts creats:
Per accedir i crear activitats cal registrar-se i, pel que fa als resultats, cadascuna de les activitats té la seva pròpia URL individual i també es poden insertar en blogs i webs per mitjà del codi embed.

  • Descripció de les prestacions i utilitats de l’eina:
Adrformación ha desenvolupat Educaplay, una plataforma per a la creació i l'ús d'activitats educatives multimèdia. És una senzilla eina amb la qual es podrà construir activitats educatives per aprendre jugant.
Educaplay, guanyador del premi Aefol 2012, permet crear activitat amb 
un resultat atractiu i professional.

Els tipus d’activitats educatives que ofereix són:

    El meu compte Educaplay
    • Endevinalles
    • Dictats
    • Tests
    • Completar
    • Mots encreuats
    • Sopa de lletres
    • Relacionar
    • Ordenar paraules
    • Ordenar lletres
    • Videoquiz
    • Presentacions
    • Col·leccions
    • Diàlegs
    • Mapes interactius

Permet realitzar mots encreuats, endevinalles, diàlegs, sopes de lletres, etc. referent a tot tipus de temes, perquè els teus alumnes aprenguin divertint-se.
En el nostre cas, hem creat un test, una sopa de lletres, una activitat de completar i dues endevinalles.
Els exercicis que es presenten es poden personalitzar segons la necessitat de l’usuari (duració de l’activitat, puntuació, afegir àudios i imatges, indicar l’edat dels usuaris, etc.).


  • Reflexió sobre les possibilitats i limitacions d’aquestes eines per a l’Educació Primària:
Educaplay resulta ser una eina molt útil per crear activitats interactives de tot tipus i per a totes les matèries. És una eina molt senzilla d'utilitzar, ja que en tot moment se'ns faciliten pautes guiades per a la creació de les activitats, a més, trobem breus explicacions sobre el funcionament de cada apartat d'aquestes. És per això que resulta ser una eina molt fàcil d'emprar i introduir dins un grup-aula, per tal de facilitar la integració de conceptes, per relacionar-los i per aprendre de forma lúdica i activa.

Aspectes positius:
    • Les activitats presenten un aspecte molt atractiu, tant que ha depassat ja els 100.000 usuaris.
    • No requereix instal·lar cap programa: només necessites el navegador i això sí, flaix
    • Es poden compartir les activitats realitzades.
    • Ens permet integrar fàcilment la veu i les imatges, destacant la seva utilitat per a l'alumnat d'Infantil i Primària, de música i d'idiomes.
    • És fàcil integrar-ho en programes d'e-learning, podent registrar-se els resultats obtinguts i marcar fins i tot a l'alumne que els resol més ràpid o unes altres.

CREACIÓ D'ACTIVITATS:


Pel que fa la creació de les activitats interactives, la meva companya Catalina Palmer i jo esteim immerses en el projecte Kuentalibros.

Kuentalibros és un espai dirigit a recomanar lectures a través de la xarxa (narrativa, poesia, teatre, còmics, revistes, notícies d'actualitat, receptaris de cuina...).

Projecte Kuentalibros
Per això, hem creat diverses activitats relacionades amb aquest projecte. L’eina que hem triat ha estat Educaplay, després dels incidents temporals que hem tengut amb Cuadernia.
En total, hem creat 5 activitats: un test, una activitats de completar, una sopa de lletres i dues endevinalles.
Aquestes activitats estan relacionades amb un conte que nosaltres mateixes hem creat. Aquests exercicis, serveixen per esbrinar la comprensió lectora del nin.
Per a més informació, podeu consultar la guia didàctica que contextualitzem les activitats interactives que hem creat.

Aquí us present les activitats:


EL TEST DEL CONTE

URL: http://www.educaplay.com/es/recursoseducativos/1075650/test_del_conte.htm



COMPLETA

 URL: http://www.educaplay.com/es/recursoseducativos/1075673/completa.htm


ENDEVINALLA




ENDEVINALLA 2 



SOPA DE LLETRES D'INSECTES


URL: http://www.educaplay.com/es/recursoseducativos/1075641/sopa_d_insectes.htm






CONCLUSIONS



Gràcies a aquest taller he pogut esbrinar el gran ventall de recursos que recull les TIC.
Aquestes eines multimèdia interactives ens permeten veure la gran utilitat didàctica que tenen. Amb aquestes eines podem crear materials molt interessants, dinàmics i amb caire lúdic i educatiu. Podem creat materials que es poden editar, millorar, segons les capacitats, interessos i edats dels nins.
Podem utilitzar els nostres materials a la PDI 
També he pogut veure la importància de la guia didàctica, recurs i material que “guia” i dirigeix els objectius i continguts a treballar, així com la metodologia, els material didàctics, el cronograma i els criteris avaluatius.

Com a futurs docents, hem de crear activitats innovadores, creatives.
Degut a la gran diversitat que trobem a les aules i l’augment de nombre de ràtios, ens hem de renovar a l’escola, hem d’utilitzar altres maneres d’ensenyar, perquè tots els nins puguin rebre una educació de qualitat.
Les TIC estan al nostre abast, per tant, només està de la nostre mà utilitzar-les.
Sincerament, estic molt contenta de poder haver après tants de recursos i materials, ja que mai m’ho havia plantejat.

Per una altre part, aquest seminari m’ha ajudat a cercar i seleccionar eines adients per fer materials, per tant, al meu PLE, he afegit les webs que em semblen útils, ja que crec que d’aquí en endavant les utilitzaré molt!


El meu SymbalooEDU acadèmic actualitzat




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada