Hola a tothom un altre pic!
Us present una nova entrada que tracta sobre “Bones pràctiques educatives amb tablets”.
Avui, dilluns dia 2 de novembre he fet una exposició a classe de Mitjans i recursos tecnològics adreçada a bones experiències amb tablets que podem trobar, actualment, als centres educatius.
Aquí us deix el Power Point de l'exposició per si li voleu fer una ullada:
1. LES TABLETS
La tablet |
La tablet es podria definir com un perifèric o dispositiu digital portàtil amb les prestacions pròpies d'un PC. És a dir, una tablet es sembla a un ordinador però és de caràcter més personal.
Les tablets digitals ens permeten crear i compartir informació i coneixements en qualsevol lloc i moment, i també accedir als recursos i coneixements creats per uns altres.
Avantatges
Algunes dels majors avantatges d'aquests dispositius són la seva:
Diverses tablets |
- Mobilitat: ofereixen una major mobilitat que dispositius com els laptops tradicionals. Són més lleugeres i manejables.
- Funcionalitat: les seves característiques el fan pràctic i utilitari.
- Comoditat: són senzilles, manejables i de poc pes.
- Connectivitat: tenen la capacitat de poder ser connectades a altres dispositius electrònics, de forma autònoma.
- Bateria de llarga durada: tenen una bateria de 12 hores o més de durada.
- Senzillesa d'ús: són de fàcil maneig.
- Versatilitat: les tablets ofereixen una gran gama de prestacions a l’hora d’emprar-la.
2. LA TABLET COM A RECURS EDUCATIU
En el meu cas, m’he informat de les experiències que es duen a terme amb tablets a les escoles. Per sorpresa, he esbrinat que hi ha més experiències realitzades a Espanya que a l’estranger.
La disposició de les tablets a cada centre educatiu és diferent com, per exemple:
Nin amb una tablet |
- Només utilitzen les tablets alumnes amb NESE (per estimular-los i captar la seva atenció).
- Hi ha una tablet per cada alumne o només n’hi ha unes quantes
- Carro de tablets: el centre disposa de diversos carros mòbils amb tablets que els professors traslladen a les seves aules quan ho requereixen.
- Sala de tablets: es disposen les tablets en un aula específica i es trasllada allà als alumnes quan convé que realitzin alguna activitat amb el suport de les tablets.
3. BONA PRÀCTICA EDUCATIVA AMB TABLETS
L’experiència que he
triat és un taller estival dut a terme el juliol de 2012 al centre educatiu SolCunit, de Tarragona. Aquest taller va ser coordinat pels docents
Pilar Soro i Xavier Suñe, ajudats per dos monitors.
Els participants d'aquesta experiència varen ser 24 alumnes, d'entre 4 i 11 anys d’edat
URL: http://recursostic.educacion.es/heda/web/es/difundiendo-buenas-practicas/862-taller-estival-con-tabletas-digitales
Les sessions estaven
programades per durar dues hores.
Amb les tablets, s'han experimentat noves maneres i postures de fer feina, abandonant les tradicionals (taula i cadira) per altres més innovadores (asseguts en bancs, pufs, a l’aire lliure...). Això els hi ha proporcionat un alt grau de llibertat, de comoditat i d’inspiració.
Objectius del taller:
· Afavorir el desenvolupament de competències
associades a la comunicació, l’anàlisi de l’entorn físic, la creativitat, la
convivència i l’alfabetització digital.
Incidint en la millora de:
o
La competència en comunicació lingüística i
audiovisual
o
La competència cultural i artística.
o
El tractament de la informació i
competència digital.
o
La competència matemàtica
o
La Competència en el coneixement i
interacció en el món físic.
Com a bones
pràctiques educatives us present aquestes:
Activitat 1: Ens presentem
Era el començament
del taller i s’havien de presentar uns als altres.
Per això, varen
utilitzar l'aplicació Drawing Pad: una App per dibuixar, així varen pogut
presentar-se a la resta de companys de forma original i creativa.
Primer de tot, com
els nins no sabien com s’utilitzava l’eina, varen veure un tutorial de l’app
amb la PDI.
Els alumnes, amb
molta predisposició i interès, començaren a fotografiar-se a ells mateixos amb
la càmera que integra l'iPad. Això és molt funcional i pràctic ja que no varen
perdre gaire temps.
Amb les fotografies realitzades han
provat diferents opcions per personalitzar el seu retrat, com per exemple:
pinzells de colors per escriure el seu nom o dibuixos d'animals per decorar el
fons. (colors, pinzells, rotuladors, goma d'esborrar, fons, imatges, etc..).
Aquesta app de la tablets els hi permès personalitzar els seus dibuixos gràcies
a la gran quantitat de materials que ofereix.
I finalment,
guardaren la seva presentació i l’enviaren per mail als monitors i a la resta
de companys. Això ha estat molt pràctic perquè amb poques passes la seva
presentació s’ha enviat.
També varen descobrir
una aplicació per fer-se majors de cop.
Els alumnes
més grans també crearen una presentació amb tots els seus dibuixos amb l'eina
Keynote.
URL de l'activitat: https://sites.google.com/a/xtec.cat/apptua/fitxes-tpack/activitat-1
URL de l'activitat: https://sites.google.com/a/xtec.cat/apptua/fitxes-tpack/activitat-1
Activitat 2: Un poema per a la família
Els nins havien de
crear un poema per a la seva família.
El dia anterior als
nens prepararen el poema a casa. Els més petits portaren après un rodolí o
dita.
Com a material
complementari, necessitaren uns auriculars.
A classe, a partir de
l’App TinyVox enregistraren els seus poemes, narracions o textos dirigits a les famílies.
Amb això varen
aprendre a fer un podcast que és un fantàstic recurs per a potenciar la
competència comunicativa lingüística i audiovisual dels nostres alumnes.
Gravar-se la veu i
després escoltar-se és font de motivació i plaer per molts d'ells.
Alguns beneficis
d’aquesta pràctica ha estat millorar de l'expressió oral, afavorir a
estructurar el pensament i l'escolta, la comprensió lectora, així com augmentar
l'autoestima.
URL de l'activitat: https://sites.google.com/a/xtec.cat/apptua/fitxes-tpack/activitat-5
URL de l'activitat: https://sites.google.com/a/xtec.cat/apptua/fitxes-tpack/activitat-5
4. ALTRES PRÀCTIQUES EDUCATIVES
Algunes altres pràctiques educatives que us poder ser d'utilitat són:
Crear
un còmic a l'aula.
·
Tablets
digitals. Tecnologia. IES Américo Castro. Huétor Tájar.
·
CEE
Ntra. Sra. De Lourdes (A Coruña).
·
CEIP
Jacint Verdaguer (Castelldefels, Barcelona). Des de P3 a 6è de Primària.
·
CEIP
Bartolomé Cossío. Centro de Las Acacias (Madrid). A revista Educación 3.0 (núm
6).
·
CEO
Miguel Delibes (Macotera, Salamanca)
·
Colegios
SEK (Madrid). Con iPad
·
Projecte
iDEA (Fundació Albéniz, Samsung ) & Pearson) centres de Madrid i Múrcia. 1r
i 3r ESO. URL:
http://www.universoidea.com
· Edumovil. Grupo DIM Madrid. Participen els
centres: Colegio San diego y San Vicente, Colegio Alameda de Osuna, Salesianos,
García Lorca.
URL: http://edumovil.ning.com
·
A
Austràlia: The Learning Exchange Diocese of Parramatta.
·
A
Anglaterra: Longfield Academy (Kent, UK)
·
A
Corea s'està desenvolupant un pla per proveir a cada estudiant de Primària i
Secundària amb una tableta amb continguts "en el núvol" (substituint
als tradicionals llibres de text).
A
Mèxic: proyecto uno. Canvien els quaderns per iPad a 240 escoles (2013).
URL:
http://www.milenio.com /cdb/doc/impreso/9008809
5. CONCLUSIONS
Com tots sabem, l'escola ha d’estar a l’altura de la societat, per això, s’ha de
reinventar. La tablet pot ser un instrument molt aconsellable per utilitzar a
l’escola, gràcies als avantatges que presenta.
Nins amb tablets |
Com hem vist, les tablets ens ajuden a millorar la nostra pràctica educativa, economitzant el temps i augmentant les nostres possibilitats de fer feina.
Els nins han gaudit molt fent aquestes tasques alhora que han après.
Les dues activitats presentades han estat molt interessants,
innovadores i productives gràcies a la gran tasca prèvia i de seguiment del
professorat.
La importància del professor |
El professor pot utilitzar les tablets com a recurs educatiu però
sempre que en faci un bon ús d’elles, és a dir, les utilitzi segons les guies
didàctiques plantejades i els objectius de les sessions.
En definitiva, la tablet i altres dispositius són molt recomanables per
emprar a l’escola i fer bones pràctiques educatives significatives.
"L'escola no ha de ser una preparació per a la vida, l'escola ha de ser la vida mateixa”
Elbert Hubbard
5. REFERÈNCIES BIBLIOGRÀFIQUES
Aulatic. Tablets en educación. Recuperat de http://www.aulatic.com/2011/05/08/tablets-en-educacion/ el 13/10/13
Blogthinkbig. Uso de tablets en educación.Recuperat dehttp://blogthinkbig.com/uso-de-tablets-educacion/ el 12/11/2013
Comunidad escolar. Nuevo recurso en el aula. La tablet PC. Recuperat dehttp://comunidad-escolar.cnice.mec.es/790/experi.html el 12/11/2013
Edutablets. Las tabletas digitales. Recuperat de http://www.edutablets.org/2013/10/tabletas-digitales-tecnologia-ies.html el 19/11/13
Monografias. Uso de las tablets en educación. Recuperat d http://www.monografias.com/trabajos93/uso-tablets-educacion/uso-tablets-educacion.shtml#algunasexa el 15/11/13
Pere Marquès. Experiencias con tablets. Recuperat de http://peremarques.net/tabletasexperiencias.htm el 13/10/13
Proyecta. La tablet en educación primaria. Recuperat de http://www.plataformaproyecta.org/metodologia/la-tablet-educacion-primaria el 15/11/13
Recursos TIC. Difundiendo buenas prácticas. Recuperat dehttp://recursostic.educacion.es/heda/web/es/difundiendo-buenas-practicas/862-taller-estival-con-tabletas-digitales el 15/11/13
Wikipedia (2013). La tablet. Recuperat de http://es.wikipedia.org/wiki/Tableta_(computadora) el 10/11/13
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada