dilluns, 2 de desembre del 2013

Bones pràctiques educatives amb tablets

Hola a tothom un altre pic!

Us present una nova entrada que tracta sobre “Bones pràctiques educatives amb tablets”.

Avui, dilluns dia 2 de novembre he fet una exposició a classe de Mitjans i recursos tecnològics adreçada a bones experiències amb tablets que podem trobar, actualment, als centres educatius.



Aquí us deix el Power Point de l'exposició per si li voleu fer una ullada:







1. LES TABLETS

 Definició

La tablet
Una tablet és un tipus de computadora portàtil, de major grandària que un telèfon intel·ligent o una PDA, integrat en una pantalla tàctil (senzilla o multitàctil) amb la qual s'interactua primàriament amb els dits o un ploma stylus (passiva o activa), sense necessitat de teclat físic ni ratolí. Aquests últims es veuen reemplaçats per un teclat virtual i en determinats models, per una mini-trackball integrada en una de les voreres de la pantalla. 


La tablet es podria definir com un perifèric o dispositiu digital portàtil amb les prestacions pròpies d'un PC. És a dir, una tablet es sembla a un ordinador però és de caràcter més personal. 


Les tablets digitals ens permeten crear i compartir informació i coneixements en qualsevol lloc i moment, i també accedir als recursos i coneixements creats per uns altres.



Avantatges

Algunes dels majors avantatges d'aquests dispositius són la seva:


Diverses tablets
  • Mobilitat: ofereixen una major mobilitat que dispositius com els laptops tradicionals. Són més lleugeres i manejables.
  • Funcionalitat: les seves característiques el fan pràctic i utilitari.
  • Comoditat: són senzilles, manejables i de poc pes.
  • Connectivitat: tenen la capacitat de poder ser connectades a altres dispositius electrònics, de forma autònoma.
  • Bateria de llarga durada: tenen una bateria de 12 hores o més de durada.
  • Senzillesa d'ús: són de fàcil maneig.
  • Versatilitat: les tablets ofereixen una gran gama de prestacions a l’hora d’emprar-la.


2. LA TABLET COM A RECURS EDUCATIU

En el meu cas, m’he informat de les experiències que es duen a terme amb tablets a les escoles. Per sorpresa, he esbrinat que hi ha més experiències realitzades a Espanya que a l’estranger.

La disposició de les tablets a cada centre educatiu és diferent com, per exemple:
Nin amb una tablet
  • Només utilitzen les tablets alumnes amb NESE (per estimular-los i captar la seva atenció).
  • Hi ha una tablet per cada alumne o només n’hi ha unes quantes
  • Carro de tablets: el centre disposa de diversos carros mòbils amb tablets que els professors traslladen a les seves aules quan ho requereixen.
  • Sala de tablets: es disposen les tablets en un aula específica i es trasllada allà als alumnes quan convé que realitzin alguna activitat amb el suport de les tablets.



3. BONA PRÀCTICA EDUCATIVA AMB TABLETS


L’experiència que he triat és un taller estival dut a terme el juliol de 2012 al centre educatiu SolCunit, de Tarragona. Aquest taller va ser coordinat pels docents Pilar Soro i Xavier Suñe, ajudats per dos monitors.

Els participants d'aquesta experiència varen ser 24 alumnes, d'entre  4 i 11 anys d’edat

URL: http://recursostic.educacion.es/heda/web/es/difundiendo-buenas-practicas/862-taller-estival-con-tabletas-digitales

Noves formes de fer feina

Les sessions estaven programades per durar dues hores.


Amb les tablets, s'han experimentat noves maneres i postures de fer feina, abandonant les tradicionals (taula i cadira) per altres més innovadores (asseguts en bancs, pufs, a l’aire lliure...). Això els hi ha proporcionat un alt grau de llibertat, de comoditat i d’inspiració.




Objectius del taller:
·   Afavorir el desenvolupament de competències associades a la comunicació, l’anàlisi de l’entorn físic, la creativitat, la convivència i l’alfabetització digital.
Incidint en la millora de:
o   La competència en comunicació lingüística i audiovisual
o   La competència cultural i artística.
o   El tractament de la informació i competència digital.
o   La competència matemàtica
o   La Competència en el coneixement i interacció en el món físic.


Com a bones pràctiques educatives us present aquestes:


Activitat 1: Ens presentem

Era el començament del taller i s’havien de presentar uns als altres. 
Per això, varen utilitzar l'aplicació Drawing Pad: una App per dibuixar, així varen pogut presentar-se a la resta de companys de forma original i creativa.
Presentació d'en Roger

Primer de tot, com els nins no sabien com s’utilitzava l’eina, varen veure un tutorial de l’app amb la PDI.

Els alumnes, amb molta predisposició i interès, començaren a fotografiar-se a ells mateixos amb la càmera que integra l'iPad. Això és molt funcional i pràctic ja que no varen perdre gaire temps.


Amb les fotografies realitzades han provat diferents opcions per personalitzar el seu retrat, com per exemple: pinzells de colors per escriure el seu nom o dibuixos d'animals per decorar el fons. (colors, pinzells, rotuladors, goma d'esborrar, fons, imatges, etc..). Aquesta app de la tablets els hi permès personalitzar els seus dibuixos gràcies a la gran quantitat de materials que ofereix.

Presentació d'en Norman

I finalment, guardaren la seva presentació i l’enviaren per mail als monitors i a la resta de companys. Això ha estat molt pràctic perquè amb poques passes la seva presentació s’ha enviat.
També varen descobrir una aplicació per fer-se majors de cop.
Els alumnes més grans també crearen una presentació amb tots els seus dibuixos amb l'eina Keynote.


URL de l'activitat: https://sites.google.com/a/xtec.cat/apptua/fitxes-tpack/activitat-1



Activitat 2: Un poema per a la família

Els nins havien de crear un poema per a la seva família.

El dia anterior als nens prepararen el poema a casa. Els més petits portaren après un rodolí o dita.
Com a material complementari, necessitaren uns auriculars.

A classe, a partir de l’App TinyVox enregistraren els seus poemes, narracions o textos  dirigits a les famílies.

App TinyVox
Un cop finalitzada aquest activitat varen cantar una cançó i enregistrar-la.


Amb això varen aprendre a fer un podcast que és un fantàstic recurs per a potenciar la competència comunicativa lingüística i audiovisual dels nostres alumnes.

Gravar-se la veu i després escoltar-se és font de motivació i plaer per molts d'ells.

Alguns beneficis d’aquesta pràctica ha estat millorar de l'expressió oral, afavorir a estructurar el pensament i l'escolta, la comprensió lectora, així com augmentar l'autoestima.

URL de l'activitat: https://sites.google.com/a/xtec.cat/apptua/fitxes-tpack/activitat-5







4. ALTRES PRÀCTIQUES EDUCATIVES


Algunes altres pràctiques educatives que us poder ser d'utilitat són:


Crear un còmic a l'aula. 




·      Tablets digitals. Tecnologia. IES Américo Castro. Huétor Tájar. 



·      CEE Ntra. Sra. De Lourdes (A Coruña). 



·      CEIP Jacint Verdaguer (Castelldefels, Barcelona). Des de P3 a 6è de Primària. 



·      CEIP Bartolomé Cossío. Centro de Las Acacias (Madrid). A revista Educación 3.0 (núm 6).


·      CEO Miguel Delibes (Macotera, Salamanca) 



·      Colegios SEK (Madrid). Con iPad 



·      Projecte iDEA (Fundació Albéniz, Samsung ) & Pearson) centres de Madrid i Múrcia. 1r i 3r ESO. URL: http://www.universoidea.com


·   Edumovil. Grupo DIM Madrid. Participen els centres: Colegio San diego y San Vicente, Colegio Alameda de Osuna, Salesianos, García Lorca. 
URL: http://edumovil.ning.com




·      A Austràlia: The Learning Exchange Diocese of Parramatta.


·      A Anglaterra: Longfield Academy (Kent, UK) 




·      A Corea s'està desenvolupant un pla per proveir a cada estudiant de Primària i Secundària amb una tableta amb continguts "en el núvol" (substituint als tradicionals llibres de text). 



A Mèxic: proyecto uno. Canvien els quaderns per iPad a 240 escoles (2013). 
URL: http://www.milenio.com /cdb/doc/impreso/9008809





5. CONCLUSIONS

Com tots sabem, l'escola ha d’estar a l’altura de la societat, per això, s’ha de reinventar. La tablet pot ser un instrument molt aconsellable per utilitzar a l’escola, gràcies als avantatges que presenta.
Nins amb tablets

Com hem vist, les tablets ens ajuden a millorar la nostra pràctica educativa, economitzant el temps i augmentant les nostres possibilitats de fer feina.

Els nins han gaudit molt fent aquestes tasques alhora que han après.

Les dues activitats presentades han estat molt interessants, innovadores i productives gràcies a la gran tasca prèvia i de seguiment del professorat.

La importància del professor
No hem d’oblidar que el professor és un punt clau perquè l’aprenentatge sigui de qualitat.
El professor pot utilitzar les tablets com a recurs educatiu però sempre que en faci un bon ús d’elles, és a dir, les utilitzi segons les guies didàctiques plantejades i els objectius de les sessions.

En definitiva, la tablet i altres dispositius són molt recomanables per emprar a l’escola i fer bones pràctiques educatives significatives.



"L'escola no ha de ser una preparació per a la vida, l'escola ha de ser la vida mateixa”   
 Elbert Hubbard 





5. REFERÈNCIES BIBLIOGRÀFIQUES

Aulatic. Tablets en educación. Recuperat de http://www.aulatic.com/2011/05/08/tablets-en-educacion/ el 13/10/13



Blogthinkbig. Uso de tablets en educación.Recuperat dehttp://blogthinkbig.com/uso-de-tablets-educacion/ el 12/11/2013



Comunidad escolar. Nuevo recurso en el aula. La tablet PC. Recuperat dehttp://comunidad-escolar.cnice.mec.es/790/experi.html el 12/11/2013



Edutablets. Las tabletas digitales. Recuperat de http://www.edutablets.org/2013/10/tabletas-digitales-tecnologia-ies.html el 19/11/13



Monografias. Uso de las tablets en educación. Recuperat d http://www.monografias.com/trabajos93/uso-tablets-educacion/uso-tablets-educacion.shtml#algunasexa el 15/11/13



Pere Marquès. Experiencias con tablets. Recuperat de http://peremarques.net/tabletasexperiencias.htm el 13/10/13



Proyecta. La tablet en educación primaria. Recuperat de http://www.plataformaproyecta.org/metodologia/la-tablet-educacion-primaria el 15/11/13



Wikipedia (2013). La tablet. Recuperat de http://es.wikipedia.org/wiki/Tableta_(computadora) el 10/11/13





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada