dimarts, 14 de gener del 2014

Taller de Xarxes Socials: Edmodo


Hola a tothom! Hem arribat al darrer seminari del curs dedicat a les Xarxes Socials i, més concretament, a Edmodo.
Per començar, definirem una xarxa social:

Xarxes socials
Segons Wikipedia, una xarxa social és una forma de representar una estructura social, assignant-li un graf, si dos elements del conjunt d'actors (tals com a individus o organitzacions) estan relacionats d'acord a algun criteri (relació professional, amistat, parentiu, etc.) llavors es construeix una línia que connecta els nodes que representen a aquests elements. El tipus de connexió representable en una xarxa social és una relació diàdica o llaç interpersonal, que es poden interpretar com a relacions d'amistat, parentiu, laborals, entre uns altres. 


Dins el món de les TIC, segur que heu sentit parlar de xarxes socials horitzontals o verticals, per tant, ara explicaré en què consisteixen aquests diferents tipus de xarxes socials digitals:
  • Horitzontals: estan dirigides a tot tipus d'usuari i sense una temàtica definida. La seva funció principal és la de relacionar persones a través de les eines que ofereixen. Els exemples més representatius del sector són Facebook, Orkut, Identi.ca, Twitter.
  • Verticals: dins de les xarxes socials hi ha una tendència cap a l'especialització. Encara que les xarxes socials verticals guanyen diàriament milers d'usuaris, d'altres especialitzades es creen per donar cabuda als gustos i interessos de les persones que busquen un espai d'intercanvi comú.

Les xarxes socials horitzontals són aquelles on l'usuari s'incorpora a una gran xarxa que normalment té ja milers d'usuaris com a Facebook. Encara que la majoria d'aquest tipus de xarxes permet la creació de grups on els seus membres poden aïllar-se de la resta d'usuaris de la xarxa, existeix sempre un nivell on tots els usuaris poden estar en contacte amb els altres, almenys potencialment. 


El problema d'aquestes xarxes horitzontals es produeix justament en aquesta zona comuna, on no és possible garantir la privadesa del menor, ja que estarà en contacte amb altres persones alienes al procés educatiu, sense la possibilitat de controlar els seus actes o la informació que rebi a través dels altres per part del docent.

Nin amb ordinador
A causa d'aquests problemes que poden sorgir amb la privadesa i el deficient control de continguts als quals es troba sotmès l'alumne, creiem que les xarxes socials més adequades per ser utilitzades amb menors d'edat són les xarxes verticals; xarxes creades pels propis usuaris que es poden tancar a l'exterior i on els seus usuaris estan units per un interès comú (educatiu o de qualsevol altre tipus). 

En principi l'usuari d'aquest tipus de xarxes no està en contacte amb ningú que no sigui membre de la seva pròpia xarxa. 
Les xarxes socials verticals tenen, doncs, les característiques necessàries de privadesa així com la possibilitat de controlar els continguts quan sigui necessari.

A més, podem distingir entre xarxes socials tancades, espais on els usuaris entren per interactuar i compartir continguts, i xarxes obertes, projectes més ambiciosos que monopolitzen la identitat de l'usuari a través de diferents plataformes.


EDMODO


Xarxa social Edmodo
Pel que fa l’àmbit de l’Educació Primària s’han d’utilitzar xarxes socials de caràcter tancat ja que són menors i nosaltres hem de vetllar per la seva seguretat (protecció de dates, perills de l’internet, etc.). 
Una xarxa social de referència a utilitzar a l'Educació Primària és Edmodo.

Segons Wikipedia, Edmodo és una plataforma social educativa gratuïta que permet la comunicació entre els alumnes i els professors en un entorn tancat i privat a manera de microblogging. Serveix perquè, juntament amb els teus companys i mestres, puguis lliurar treballs i participis en classe o a casa. Està disponible per iOS i Android. Va ser fundada en el 2008 per Jeff O'Hara i Nic Borg. Recentment va ser adquirida per Revolution Learning (Learn Capital).


Edmodo funciona igual que una xarxa social, a l'estil de Facebook, Tuenti o Twitter; té tots els avantatges d'aquest tipus de webs, però sense els perills que les xarxes socials obertes tenen, ja que es tracta de crear un grup tancat entre l'alumnat i el professor.

Permet crear un espai virtual de comunicació amb el teu alumnat i altres professors, en el qual es pot compartir missatges, arxius i enllaços, un calendari de treball, així com proposar tasques i activitats i
gestionar-les. 


A Edmodo existeixen tres tipus de perfils, i cadascun d'ells pot utilitzar la xarxa de diferent forma. Aquests tres perfils són:

  • Professorat: és l'encarregat de crear els grups i d'administrar-los. Pot pujar arxius, crear esdeveniments, realitzar Quiz, dissenyar Assignacions, posar Qualificacions, etc.
  • Alumnat: només pot unir-se als grups, no pot crear-los, sempre que conegui el codi d'accés al mateix, i que pot descarregar-se arxius, consultar els esdeveniments, contestar a les quiz, lliurar les assignacions una vegada finalitzades, veure les seves qualificacions, enviar un arxiu al professor/a, etc.
  • Parents: els pares i mares de l'alumnat també poden accedir a Edmodo. Per a això necessiten conèixer el codi per a parents que li correspon al seu fill/a, i només podrà consultar l'activitat que realitza el seu fill/a en Edmodo, les seves qualificacions, esdeveniments, etc. A més, podrà posar-se en contacte amb el professor/a a través d'aquesta plataforma.


Si voleu més informació i aprendre a com utilitzar-lo podeu accedir al següent tutorial: 







Aquí també us deix un mapa conceptual que t'explica aquesta xarxa social:



Pràctica realitzada

Al seminari, vàrem realitzar les següents passes:

1. El primer que vàrem fer va ser crear un compte a Edmodo com a professor (http://www.edmodo.com).

2. Després, vàrem crear un grup de classe fictici amb les característiques dels alumnes (nivell educatiu, dimensions i descripció del grup) i àrea a què anaven dirigits els recursos.



3. Anàrem a la Biblioteca i crearem una carpeta amb permisos per al grup classe creat on s'hauran de pujar tots els materials creats prèviament o enllaços on estan publicats. Al principi vàrem tenir problemes per obrir els materials penjats, però al cap de poc temps, es va poder visualitzar perfectament.

4. Organitzarem les activitats educatives associades als materials de la carpeta de la Biblioteca dins de l'entorn social d'Edmodo: vàrem crear un qüestionari de preguntes curtes.

5. Crearem tasques per cada activitat educativa proposada: entrega sons d’àudio.

6. Crearem una prova d'acord amb els objectius proposats: Prova del conte El món de n’Alan i n’Era.

7. Configurarem recordatoris per tasques i altres anuncis.

8. A part, vàrem crear tres perfils a Edmodo com alumnes, accedint amb el codi grup classe creat abans per comprovar com ho veu l'alumne i anar fent proves de les activitats.



Enllaç de la pàgina principal: https://www.edmodo.com/home

Si voleu accedir-hi, aquí us deix el codi d’accés de l’alumnat:  wneg4e


Prestacions i característiques d'Edmodo


Amb la pràctica feta anteriorment, puc destacar les següents prestacions d'Edmodo:

  • Permet crear una aula virtual.
  • Permet crear grups i subgrups.
  • Permet crear tasques, anuncis i recordatoris, corregir tasques, gestionar un calendari.
  • És gratuïta i està en espanyol.
  • L’apartat Alerta permet crear avisos de 140 caràcters (a l'estil de twitter).
  • Té una Biblioteca que permet pujar i emmagatzemar tot tipus arxius multimèdia útils per a la classe, com: fotos, vídeos, àudios i textos.
  • L’apartat Calendari permet fixar dates importants com a exàmens, lliurament de tasques a través d'Assignacions, celebracions.
  • Té Marcadors que serveixen per armar un llistat de llocs web recomanats.
  • El professor, en donar-se d'alta en Edmodo, pot crear un determinat grup el qual té un codi. Aquest codi l'hi dónes a cada alumne/a i es dóna d'alta en aquest grup.
  • La presentació de la plataforma és visualment molt atractiva.
  • La seva interfície és molt intuïtiva.
  • Té un apartat anomenat Comunitats, on els de professors aporten links, comentaris, arxius i manuals referents a aquesta comunitat específica.
  • Els missatges es poden etiquetar i els alumnes es poden escriure missatges entre ells.
Capçalera de la plataforma Edmodo


Utilització d’Edmodo a l’Educació Primària

Nins utilitzant l'ordinador
És una eina d'ús diari per part dels alumnes, amb la garantia que tot el que en ella hi ha és de caràcter educatiu i per oferir-los un immens ventall de possibilitats educatives que van mes allà de la pràctica diària a l'aula i el llibre de classe.

A continuació, us explicaré experiències que es duen a terme a l’actualitat amb l’eina Edmodo a l’etapa d’Educació Primària.




Bones pràctiques amb Edmodo

1. La poesia.
La primera pràctica que us present la va dur a terme el professor d’Educació Primària Guillermo Guisado Fernández al CEIP Ntra. Sra. de Consolación de Monterrubio de la Serena. Aquí podeu veure com conta la seva experiència:

Activitat 1: Dia de la poesia
Amb la tasca denominada assignació, plantegem un treball que ho poden veure i realitzar fora de l'aula. Els dirigim a una pàgina en concret i realitzar fora de l'aula. Això és necessari perquè nins del primer cicle de primària valorin en el futur les bondats de les noves tecnologies. Mitjançant l'escanejat dels treballs i després amb la pujada dels mateixos a la xarxa, li donem la possibilitat que tinguin un tauler d'anuncis virtual.



Projecte en marxa



Aquest fet motiva als alumnes, ja que tenen la possibilitat de mostrar-los-hi al seu entorn, amics, família... L'observació dels treballs va a tenir una mirada crítica perquè van valorar el d'un company mitjançant l'activitat de la votació.


Utilització d'Edmodo

Una vegada que els alumnes han avaluat el treball de dos companys arriba la recompensa amb la publicació del vídeo dels guanyadors i una presentació més atractiva de tots els treballs en el blog d'aula. 

D'aquesta forma, amb la xarxa Edmodo hem aconseguit que l'alumne s'apropi a la poesia d'una forma diferent i motivadora. 



2. Creem un parlament. 


Sota la premissa del «aprendre fent» es va plantejar el projecte Crear un Parlament a alumnes i alumnes de cinquè curs d'Educació Primària. La idea era aconseguir que l'alumnat s'impliqués de forma activa en un procés electoral, des dels seus inicis, per acabar constituint un Parlament que dugués a terme alguna de les funcions que competeixen a aquesta institució, al mateix temps que s'aconseguia la interiorització, des d'un enfocament competencial, d'uns continguts del currículum d'Educació Primària, ja de per si complicats d'entendre per a nens d'aquestes edats. L'experiència resultà un èxit, portant als nens/as a una millor comprensió de les institucions de la nostra societat i a desenvolupar actituds de col·laboració en el treball.
Tot això va ser possible i molt més fàcil gràcies a la xarxa social Edmodo.






Conclusions

Les xarxes socials en internet són una evolució en les formes de comunicació interpersonal. El desenvolupament d'internet ha fet més fàcil general continguts i vincular-los en xarxes socials.

Durant el 7 i el 13 de gener hem dut a terme el debat Xarxes Socials i Educació Primària. Vàrem reflexionar sobre les possibilitats educatives de les xarxes socials a l’educació primària. Adoptarem una actitud crítica relacionada amb la utilització de les xarxes socials a l’educació. En el meu cas, em va tocar adoptar el rol de mestre reticent a l’ús de les Xarxes Socials.
Sincerament, al principi em va costar adoptar aquesta postura perquè gràcies a l’assignatura de TIC tenia i he fiançat la meva decisió cap a l’ús i maneig de les TIC i, en aquest cas, de les xarxes socials.
Entre les dues parts: rol de mestre reticent i rol d’entusiasta cap a les xarxes socials, vàrem establir un gran debat entre preguntes i incerteses de les TIC, tenim el suport de la Institució? Els mestres estan disposats cap al canvi? Les escoles estan preparades per al canvi de la realitat? Hi ha bones experiències amb xarxes socials a l’EP? En coneixes alguna?

Xarxes socials
Al final del debat hem fet una síntesi de les aportacions del debat, de les temàtiques discutides, de les conclusions i de les referències utilitzades.
Entre tots, hem vist que hi ha dos punts contraposats: les persones reticents a les xarxes socials i les persones que aposten per la innovació. 
Hem arribat a la conclusió de què no tot és blanc o negre, depèn molt de l’actitud i de la motivació del mestre.
Les xarxes socials poder ser un punt de trobada entre alumnes i mestres. Amb les xarxes socials obrin moltes portes i possibilitats. Hem d’establir ponts de connexió.
En l’actualitat, les xarxes socials fan de pont entre educació formal i informal. 

Pel que fa l’ús concret d’Edmodo és una eina extraordinària per als professors d'Ensenyament de Primària. Podran crear un aula virtual i poder col·locar tasques, enviar-los correus, pujar documents, vídeos, arxius, link. Realitzar exàmens, corregir-los, posar notes... Alguna cosa semblant al Moodle o plataforma educativa professional on el professorat realitza els cursos en línia però en un format més senzill, fàcil i pràctic. 
Edmodo aporta un gran ventall de beneficis que ajudaran a millorar i aportar major eficiència a la tasca realitzada. Al ser una xarxa social horitzontal tancada, ens dóna la seguretat que cap persona que no estigui vinculada a la seva educació pugui conèixer dades d’ells i saber què fan.
Sense dubte, Edmodo és un recurs que cal tenir molt en compte a l'hora de l'activitat docent.


Image and video hosting by TinyPic

Bibliografia

Dialnet (2013). Creamos un parlamento. Recuperat de http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3793719 el 30/12/2013. 

El Rincón del canario. (2013). Edmodo: un aula virtual con los alumnos/as Recuperat de https://sites.google.com/site/rincondelcanario/edmodo-un-aula-virtual-con-los-alumnos-as el 8/01/2014.

Manual Edmodo


Red de buenas prácticas educatives 2.0. (2013). Edmodo, una plataforma social educativa, en segundo de Primaria. Recuperat de http://recursostic.educacion.es/heda/version/v2/es/difundiendo-buenas-practicas/986-edmodo-una-plataforma-social-educativa-en-segundo-deprimaria el 9/01/2014.

Redes sociales en educación (sense data). Recuperat de http://www.cepazahar.org/recursos/pluginfile.php/6425/mod_resource/content/0/redes_sociales_educacion.pdf el 12/01/2014.

Tutorial a youtube.
http://www.youtube.com/watch?v=sdKiYzSWCT4

Wikipedia (2013). Edmodo. Recuperat de http://es.wikipedia.org/wiki/Edmodo el 8/01/2014.





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada